گزارش به کمیسیون اصل 90 در مورد کیفیت بنزین

نمایندگان مجلس سوالاتی را مطرح کردند که سازمان موظف به پاسخگویی بود و تلاش شد پاسخ ها مستدل و روشن باشد. بیشتر بحث بر روی بنزین توزیعی در کشور بود که من تاکید کردم آنچه برای سازمان حفاظت محیط زیست اهمیت دارد این است که بنزین عرضه شده در جایگاه های مصرف سوخت باید استاندارد یورو 4 را داشته باشد و اینکه این بنزین، تولید داخل باشد یا وارداتی، برای سازمان محیط زیست اهمیتی ندارد.
سازمان حفاظت محیط زیست براساس وظایف خود به طور مرتب از جایگاه های عرضه سوخت نمونه گیری می کند و با پایش پارامترهای بنزین توزیعی اطلاعات را در اختیار عموم قرار می دهد.
همین طور در مورد کارگروه ملی و استانی کاهش آلودگی هوا که به طور منظم در هشت کلانشهر کشور تشکیل می شود، در حالی که در دوره قبل برگزاری این جلسات متوقف شده بود، توضیح دادم و یادآور شدم که دولت یازدهم برنامه های اجرایی کاهش آلودگی هوا را تصویب کرده و لایحه هوای پاک را نیز به مجلس ارائه داده، به علاوه اینکه اعتبارات لازم در مورد کاهش آلودگی هوا تدوین شده و گام های عملی در شهرهای بزرگ برداشته شده که مهمترین آن حذف بنزین پتروشیمی، توزیع بنزین یورو4 و ارتقای استاندارد مربوط به گازوییل است که از هفت هزار ppm به 150 ppm رسیده است.
همچنین اجرای استاندارد یورو4 در صنعت خودروسازی کشور و استاندارد شدن خروجی خودروهای تولید داخل بعد از 9 سال تاخیر از دیگر اقدامات دولت یازدهم بوده که انجام آنها در تهران موجب کاهش روزهای ناسالم و افزایش روزهای پاک نسبت به سال 91 و 92 شده است.
البته از نمایندگان محترم مجلس درخواست کردیم که نظارت خود را استمرار دهند و از اعضای کمیسیون اصل 90 خواستیم نماینده ای را برای حضور در کارگروه ملی آلودگی هوا که هر دو هفته یک بار برگزار می شود، معرفی کنند.
آلودگی هوا سلامت بیش از 30 میلیون شهروند ایرانی را تحت الشعاع قرار می دهد و باید در مقابله با آن جدی بود. ما هنوز در اول راه هستیم و برای رسیدن به هدف مطلوب راه زیادی در پیش داریم که این امر جز با همکاری مردم و سازمان های مختلف محقق نمی شود.
در ضمن آقای موید حسینی صدر رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع مجلس هم در گفتگویی در حاشیه جلسه علنی مجلس با بیان این‌که من یک شیمیدان هستم و می‌توانم دیدگاه علمی ارائه کنم، گفته است: گوگرد بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها بالا و ترکیبات بنزین این سوخت غیراستاندارد بود. ایشان اضافه کرده که بعضی روزها در خیابان بوی ترکیبات آروماتیک مانند زایلین و غیره استشمام می‌شد؛ این نوع ترکیبات گاهی در موتور نمی‌سوزند، سنگین هستند و بصورت بخار از اگزوز خودرو خارج می‌شوند؛ از این‌رو به‌واقع «سرطان زا هستند؛ تعارف نداریم».

/ 0 نظر / 51 بازدید